بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM....

Tepung bungkus ni kuih tradisi. Orang lama macam PI sangatlah sukakannya. Resepi ni PI kongsi dari Like Page kuih muih tradisi FB. Nampak sukatannya begitu besar macam nak berniaga pula. Kalau setakat untuk hidangan keluarga bolehlah kurangkan sukatannya hingga 1/3

Tepung bungkus
RESEPI.
2 bungkus tepung beras ( siam )
10 cawan air
24 sudu gula
2sudu garam
1kg santan
Mskn 5cawan air,gula,garam & santan ke dlm kuali kacau sampai mendidih
Bancuh 5cawan air bersama tepung n kacau bg sebati,
Mskn adunan tadi ke dalam kuali n kacau hingga tepung btl2 masak & nampak bkilat
Inti
5biji kelapa
1 kg gula melaka
1/2 sudu garam
1/2kg gula
2sudu debu pulut
Daun pandan
Masak kelapa dgn air sehingga masak
Mskn gula melaka ,gula & daun pandan
Bancuh tepung pulut dgn sedikit air n masukn kedalam adunan kelapa
Masak sehingga kering
Bulat2 kan inti & gaul dgn debu pulut
Cara2 buat Tpg bungkus
Lapis dua daun pisang
Letak 1 sudu tepung kedalam daun pisang
Mskn 2 biji inti,tutup inti td dgn satu sudu lg tepung..balut tepung td n lipat di bahagian hujung kiri kanan
Kukus selama 20-25mnt
Bagi sejuk ckit & baru blh makan...
credit : A


Image may contain: food

Image may contain: food

14 comments - "TEPUNG BUNGKUS...."

sweetie delete icon 11 August 2017 at 23:12

W/salam... My faveret juga kak PI. Org lama mcm kite mmg suka kuih2 cenggini.

paridah delete icon 12 August 2017 at 04:26

TKSH SWEETIE KUIH TRADISI LEMAK MANIS SEDAP

Abam Kie delete icon 12 August 2017 at 07:32

Kak Dah, skrg ni tepung bungkus dah x sama mcm dulu. Dulu2 tepungnya cukup lemak, ada rasa masin2 ckit dah intinya banyak n manis. Tp skrg tepungnya tu pun manis manakala intinya ciput je. Dulu puteri 3 sebilik tp skrg 2 sebilik aje. Huhuhuhu...

Kamsiah Yusoff delete icon 12 August 2017 at 11:18

saya pun suka..tp tak pernah baut..
teringat masa kecik2 dulu..ada makcik yg berniaga tepung bungkus ni mengunakan daun pinang
YA RAABBI..SEDAPNYA BAGAIKAN TERASA HINGGA KINI..SBB SAMPAI S3EKARANG SAYA BELUM JUMPA RASA YG BENAR2 MENEPATI SELERA BILA MEMBELINYA

Normala Saad delete icon 12 August 2017 at 21:19

Mmmm...sedapnya tepung bungkus ni...terasa-rasa lemak manis dia tapi tengok resepi dia...aduh skala besar tu...Sekarang ni susah lah sangat nak jumpa orang jual tepung bungkus yang betul2 menepati selera macam dulu. Ni kuih feveret arwah ibu saya.

PeRdU cINta delete icon 12 August 2017 at 23:15

Sekarang susah nak jumpa kak....yang rajin dan gigih buat biasanya orang tua-tua...tekun bungkus...layukan dulu daun pisangnya biar tak mudah koyak...

paridah delete icon 13 August 2017 at 10:33

TKSH CIKGU ABAM KIE..TEPUNG BUNGKUS YG DIBELI MMG KURANG RASA SEMUANYA.

paridah delete icon 13 August 2017 at 10:42

TKSH KHAMSIAH...TEPUNG BUGKUS BALUT DG DAUN PINAGMSTI LAIN AROMA RASANYA

paridah delete icon 13 August 2017 at 10:45

TKSH MALA...KA PDAI MNGAGAK SUKATANNYA ..KALAU IKUT RESEPI XTRMKN KITA

paridah delete icon 13 August 2017 at 10:50

TKSH PC BAHANNYA MUDAH TAPI RUMIT JUGA NK BUATNYA

Khir Khalid delete icon 14 August 2017 at 11:27

Bestnya... lama tak makan ni kak PI.. mmg sedap.

Sheila Adziz delete icon 14 August 2017 at 16:38

erm... sedap tepung bungkus ni kak PI... suka makan, tak pernah nak cuba buat pun... hehe... thanks for sharing kat PI. Leh ambil resipi

Mazniza Mustapa delete icon 15 August 2017 at 09:23

nama dia tak sama kat tempat saya

Kuih lepat ni

Sedap

Saya pun suka

Norhayati Mohd Isa delete icon 17 August 2017 at 13:50

Sedapnya tepung bungkus..
macam nak buat pulak..

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”